AlternaTickers - Cool, free Web tickers

perjantai 4. maaliskuuta 2011

Halong Bayn retki

Halon Bayn retki oli todella onnistunut ja kolme päivää hurahti älyttömän nopeesti. Retkellä kaikki sujui aivan niin kuin oli luvattu ja se kyllä ylitti odotuksemme. Retki alkoi siis tiistaiaamuna ja lähdimme kävelemään hotellilta jo puoli 8 aikaan aamulla retkitoimistolle. Olimme saaneet luvan jättää kaameen kokoset rinkkamme toimistolle retken ajaksi, mikä oli meille suuri helpotus. Bussin piti tulla noutamaan meitä toimistolla klo 8, mut sitä ei kuulunut vielä puol ysiltäkään. Eiköhän tyypit ollu taas sekoillu jotain ja meitä oltiin sitten etitty hotellilta. No lopulta pääsimme matkaan ja saavuimme satamaan reilun kolmen tunnin päästä. Bussissa ollut porukka jaettiin kahteen osaan, jolloin yhteen veneeseen tuli 15 tyyppiä. Saimme Antin kanssa hyvän hytin ylemmältä kannelta. Hytti oli tosi pikkuruinen, mutta kovin sievä. Hytissä oli ihan kunnon kylppäri ja ilmastointikin. Kaiken lisäksi meidän hytistä pääsi pienen oven kautta laivan takaosassa olevalle  pienelle parvekkeelle.

Laivan lähdettyä satamasta, söimme tosi hyvän lounaan ja ihailimme upeita maisemia. Opas sanoi, että Halong Bayllä on 2980 + jotain kallioista saarta.

Ensimmäisen päivän retkikohteemme oli valtava tippukiviluola. Luolaa ei todellakaan saanut ihastella rauhassa, sillä sinne oli eksynyt muutama muukin retkiporukka. Tämä aika vuodesta on vielä hiljaista aikaa Halong Bayllä (nyt porukkaa vielä vähemmän sen onnettomuuden takia), joten vilkkaimman sesongin aikaan porukkaa tätyy olla ihan ruuhkaksi asti. Uskomattoman hieno toi luola kuitenkin oli ja vaikeelta tuntu käsittää, että luonto voi muokata tollasen. Luolavierailun jälkeen saimme kanootit allemme puoleksi tunniksi ja sitten oli aika jatkaa risteilyä.

Kalliosta roikkuvat jalat

Herkullisen illallisen jälkeen sai mennä ilmaseen jalkahierontaan ja sitten laivalla alkoivat juomingit. Jossain vaiheessa iltaa kaivettiin mikit esille ja rohkeimmat pojat uskaltautuivat laulamaan karaokea. Nämä neljä laulavaa poikaa (2 hollantilaista ja 2 tanskalaista) innostuivat karaokesta niin, että taisivat lopetella lurittelut vasta klo 2 aikaan yöllä. Sääliks kävi baaritiskillä työskennllyttä tyttöä, joka piti korvallaan jotain omaa musiikkilaitettaan, jotta ei tarvitsis kuunnella mölyapinoiden kuoroa. Kuulimme seuraavana päivä toisella laivalla olleilta nuorilta, että he olivat kateellisina katelleet meidän laivan suuntaan, ku meillä tuntu olevan kovat pirskeet kaynnissä ja heidän paateillansa oli täysin kuollutta. Lohduttelimme näitä toisen laivan typpejä, että ei meillä nyt niin hirveen kova meno ollu, ku max 8 tyyppiä siellä istu karaoken ääressä.

Seuraavana aamuna tarjoiltiin aamupalaa klo 8 ja pian sen jälkeen oli aika hypätä pienempään veneeseen, joka vei meidät 3 päivän retkeläiset Cat Ba -saarelle. Cat Ba -saarella teimme 5 km pyöräilyn sairaalaluolalle. Luolassa oli siis toiminut sairaala Amerikan sodan aikaan. Sairaalan pystyttämisessä olivat vietnamilaisia avustaneet kiinalaiset ja venäläiset (Etelä-Vietnamia avustivat sodassa Yhdysvallat). Millään ei kyllä olis voinu ulkoapäin arvata, että kyseisen vuoren sisällä on toiminu sairaala. Luolassa oli jopa uima-allas kuntoilua varten.

Sairaalaluolan sisäänkäynti

Uima-allas
Sairaalaluolassa käynnin jälkeen meidät vietiin satamaan, josta vene kuljetti meidät pienelle Monkey Islandille. Saarella oli vain tämä yksi bungalowkylä, jossa oli jotain 15-20 bungalowia. Paikassa oli vähän kunnostukset vielä kesken, sillä taifuuni oli viime vuonna vieny rakennelmia mennessään. Saarella nautitun lounaan jälkeen läksimme Antsun kanssa jälleen kajakkiretkelle. Tarkoituksena oli kiertää apinasaari, mutta se ei sitten onnistunutkaan toisella puolella saarta olevan kovan merenkäynnin takia.

Meidän iloksemme tiistaipäivä oli tosi aurinkoinen ja näin ollen kaikki makoilivat pari tuntia rantatuoleilla ennen iltapäivän pikkuista trekkausta. Opas vei meidät katsomaan apinoita ja saaren toisella puolella olevaa yleistä rantaa, jolla vierailee kuulemma 4000 turistia päivittäin. Opas oli tosi surullinen suuresta määrästä kuollutta korallia, jota oli ajautunut tuolle yleiselle rannalle. Opas myös kertoi, että kohta tuolle yleiselle rannalle alettaisiin rakentaa isoa resorttia ja se oli surullinen uutinen saarella asustelevien apinoiden kannalta. Hirveetähän tuo tekee toki luonnolle, ku meitä turisteja niin kauheasti alueella päivittäin vierailee.

Yleinen ranta

Fiksut apinat putsasivat pähkinät hiekasta ennen suuhun pistämistä
Iltaa istuttiin nuotion ääressä ja kaikki kömpivät tosi aikasin nukkumaan ihaniin bungaloweihin. Vähän jälkeen 8 seuraavana aamuna alko kotimatka. Söimme vielä lounaan laivalla ennen reilun kolmen tunnin bussimatkaa. Päästyämme Hanoihin, kerkesimme äkkiä haukata jotain syömistä ennen ku matka jälleen jatkui. Seuraava kohteemme oli siis Hue, jonne matkasimme yöbussilla. Matka taittui ekaa kertaa sellaisella bussilla, jossa on "sängyt". Sängyt eivät olleet mitkään maailman mukavimmat, mut saimme kuitenki nukuttua tuhat kertaa paremmin ku tavallisessa bussissa. Matkan piti kestää 11-12 h, mut kyllä se kuski onnistu 15 h tien päällä viettämään. Eli taas ois perjantai-ilta ja aika lähteä nauttimaan jotakin iltapalaa! Hyvää viikonloppua!

Kauppavene
Taidokasta soutamista

1. Moi murut!!!

Kivaa,että retkenne oli onnistunut!!
    On ollut varmasti upea paikka,upeita kuvia ja niin onnellisen ja iloisen näköinen retkeläinen!!!

Ihanaa viikonloppua ja suukkosia!!!
    Päivi.

2. Syöpötelkäähän miunkin puolesta kaikkia herkullisia ruokia, aina tahtonut Vietnamissa käyä, ihania kuvia taas olet laittanut..molemmille ihanaisille mukavaa viikonloppua, nyt tää mamma lähtee kolmen koiruliinin lenkitykselle lumi maisemiin :D take care! <3

-konna-

3. Konna: Vai on susta tullu oikein suurperheen äitee :) Tuutte tänne sitte lomailemaan ku teil on seuraavan kerran lomaa! Mukavaa viikonloppua sinnekin <3