AlternaTickers - Cool, free Web tickers

keskiviikko 27. lokakuuta 2010

Sukeltavat saarelaiset

Löytyyhän sitä vihdoin vähän aikaa kirjottamiseen :) Nyt on 3 päivää vierähtänyt täällä Koh Taon saarella mut palaan vielä hetkeksi tonne kaupunkiin. Otettiin siis pakettimatka (bussi + vene) jostain pienestä putiikista Bangkokista Koh Taolle. Hintaa tuli henkeä kohden 550 bahtia. Menimme sovittuun aikaan matkatoimistolle ja siellä työntekijä ilmoitti, että heidän matkansa oli peruttu ja menisimme toisen matkanjärjestäjän kuljettimilla. TYYPILLISTÄ! No ei hätiä mitiä, sillä tämä paljastuikin paljon paremmaksi vaihtoehdoksi. Onneksi olin käynyt Lycky Buddhani luona päivällä, sillä nyt onni potki! Pääsisimme hyvämaineisella Lombrayah -matkanjärjestäjällä. Heillä reissu maksaa 300-400 bahtia enemmän kuin mitä me reissusta maksoimme. Lisäksi heidän käytössään oli pikakatamaraanit, joten olisimme aikasemmin perillä. Matka taittui siis joutuisasti bussilla Hua Hinin kautta Chumphoniin. Odottelimme lauttaa rannassa pari tuntia ja laivamatka Koh Taolle taittui 3 h sijaan 1,5 h.

Yövyimme 2 ekaa yötä Sairee cottage -nimisessä bungalowkylässä. Saimme oman ihanan pikkuruisen mökin hintään 400 bahtia/yö.

Saavuimme siis saarelle maanantaina ja ilmottauduimme heti tiistaina alkavalle PADI Open Water -sukelluskurssille. Oli tosi vaikea valita sukelluskoulu,sillä niitä on täällä ihan hirvittävä määrä. Eräs tuttu suositteli Ban`s -sukelluskoulua ja sinne mekin päädyimme. Tämä PADI Open Water -kurssi maksoi 9000 bahtia ja tähän kuuluu 4 yötä Ban`s Resotissa. Saimme oikein mukavan huoneen, jossa on ilmastointi, parveke ja ihan televiisiokin.

Ensimmäinen sukelluskoulupäivä oli ihan kammottava. Kurssi alkoi klo 9 aamulla ja päättyi klo 19 illalla. Olimme illalla niin pyörällä päästämme, että ihan hirvitti koko homma. Lopetimme allasosuuden kun aurinkokin oli jo laskenut ja oli hiukka hankala opetella kamojen purkaminen pimeässä. Minä kun kuvittelin sukeltamisen olevan sitä et heitetään pullo selkään ja hypätään veteen. Antti oli vielä enemmän kauhuissaan ku minä ja päätti et hänen osaltaan kurssi päättyy tähän. MInä tein tunnollisesti kotitehtäviä kahteen asti yöllä ja herätyskello oli soimassa aamu kuudelta. Herättyäni suostuttelin Anttia mukaan ja sanoin että tulisi ainakin veneelle. Onneks tuo ukkokultakin rohkaistu ja niinhän me sitten tehtiin tänään elämämme ensimmäinen sukellus. Olemme siitä onnekkaita, että saimme yksityisopetuksen kun taas muissa ryhmissä on yleensä 4 tai vähän enemmän.

Aluksi sukeltaminen oli ihan kamalan pelottavaa. Sitä pelkää aina, että se pahin mahdollinen tapahtuu juuri itselle. Lisäksi tänään oli vähän huono sukelluskeli kun on satanut. Vesi oli tosi sameaa. Antti kuulemma hengittää kun valas, minkä takia sukellusreissumme jäi vähän lyhyeksi. Mä oon kyllä niin ylpeä siitä, että kumpikin meistä uskaltautui sukellukselle. Meillä oli tänään myös kurssin kirjallinen tentti, jonka kumpikin läpäisi hienosti. Tentissä oli 50 kysymystä. Aika hauska oli tehdä tenttiä rantakuppilassa :D  Hienosti menneen tentin jälkeen palkitsimme itsemme herkullisilla grillivartailla.

Huomenna olisi kurssin viimeinen päivä, jos vaan onnistumme sukellustaidoissa, joita pinnan alla harjoitellaan. Pitäkäähän meille peukkuja, jotta valmistuisimme huomenna! Antti vielä pänttää huomista varten (onneks mä tein sen jo eilen) ja mä alan valmistautua unten maille, jotta oon huomena täydessä terässä.

Huomasin muuten tosissaan, että mun asetukset oli vähän miten sattuu, eli nyt pitäis pystyä kommentoimaan tekstejä! Kylläpäs täällä päin maailmaa nyt tapahtuu (katson tässä samalla telkkua ku se kerran on)! Ei riitäny tulvat, vaan piti vielä tulla tsunami ja maanjäristyksiä. Eiköhän nyt luonto oo saanu jo tarpeeks näyttää voimiaan. No nyt kattomaan sukellusunia. TERE!